DODATEK MIESZKANIOWY
GDZIE SKŁADAĆ DOKUMENTY
W Urzędzie Miejskim w Boguchwale, ul. Suszyckich 33, 36-040 Boguchwała
DODATEK MIESZKANIOWY PRZYSŁUGUJE:
- najemcom albo podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach,
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,
- innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
- osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny lokal.
DOKUMENTY
Aby otrzymać pomoc w formie dodatku mieszkaniowego należy złożyć:
- Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
- Tytuł prawny do zajmowanego lokalu (umowa najmu/podnajmu, akt notarialny, decyzja o przydziale itp.),
- Deklarację o wysokości dochodów (brutto) wszystkich członków gospodarstwa domowego za okres pełnych 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku wraz z zaświadczeniami potwierdzającymi dochody - w zależności od indywidualnej sytuacji (za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba, że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodów).
ODMOWA PRZYZNANIA DODATKU MIESZKANIOWEGO
Odmawia się przyznania dodatku mieszkaniowego jeżeli w wyniku przeprowadzonego wywiadu środowiskowego ustalono, że:
- występują rażące dysproporcje pomiędzy niskimi dochodami wykazanymi przez wnioskodawcę a faktycznym jego stanem majątkowym wskazującym, że jest w stanie uiszczać wydatki związane z zajmowaniem lokalu mieszkalnego przy wykorzystaniu własnych środków finansowych lub posiadanych zasobów majątkowych
- faktyczna liczba wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących z wnioskodawcą osób jest mniejsza niż wykazana we wniosku.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Decyzję o przyznanie dodatku mieszkaniowego wydaje się w ciągu jednego miesiąca od daty złożenia wniosku.
Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2% kwoty najniższej emerytury obowiązującej w dniu wydania decyzji.
Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego wraz z deklaracją o wysokości dochodów i klauzulą informacyjną o przetwarzaniu danych osobowych są dostępne do pobrania poniżej.
ZRYCZAŁTOWANY DODATEK ENERGETYCZNY
WYMAGANE WNIOSKI I DOKUMENTY
Aby otrzymać dodatek energetyczny należy:
- posiadać ustalone prawo do dodatku mieszkaniowego,
- złożyć wniosek o przyznanie dodatku energetycznego z załączoną umową kompleksową lub umową sprzedaży energii elektrycznej, której stroną jest osoba pobierająca dodatek mieszkaniowy,
- zamieszkiwać w miejscu dostarczania energii elektrycznej.
Wniosek o przyznanie dodatku energetycznego i klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych są dostępne do pobrania poniżej.
Dodatek energetyczny wypłaca się odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej do dnia 10 każdego miesiaca z góry (z wyjątkiem miesiąca stycznia, w którym dodatek energetyczny wypłaca się do dnia 30 stycznia danego roku).
DOPŁATA DO CZYNSZU
Dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu z Funduszu przeciwdziałania COVID-19 od 5 stycznia 2021 r. przysługuje najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych, którzy utracili całkowicie lub częściowo dochody w wyniku pandemii.
Świadczenie skierowane jest wyłącznie do osób zajmujących lokal na podstawie umowy najmu lub podnajmu spełniających warunki przyznania dodatku mieszkaniowego wynikające z ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych. Osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu musi być najemcą lub podnajemcą lokalu mieszkalnego.
WYMAGANE WNIOSKI I DOKUMENTY
- wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego z adnotacją "z dopłatą do czynszu",
- oświadczenie o średnim miesięcznym dochodzie przypadającym w 2019 r. na jednego członka gospodarstwa domowego,
- oświadczenie, iż lokal mieszkalny w dniu składania wniosku był najmowany przed dniem 14 marca 2020 r. i był przyznany dodatek mieszkaniowy
- dokument potwierdzający wysokość miesięcznego czynszu opłacanego w dniu 14 marca 2020 r.
Dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 nie jest stałą i równą dla wszystkich kwotą – jego wyliczenie odbywa się indywidualnie w każdej sprawie.
Wnioski składamy do 31 marca 2021 r., wniosek może być złożony tylko raz.
RODZAJE DOKUMENTÓW ZE WZGLĘDU NA ŹRÓDŁO DOCHODÓW
Osoby pracujące na podstawie umowy o prace, umowy zlecenia lub umowy o dzieło:
- zaświadczenie o dochodach wystawione przez zakład pracy,
- zaświadczenie potwierdzające wysokość dochodów z umowy zlecenia lub umowy o dzieło.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą na zasadach ogólnych:
- zaświadczenie o wysokości dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej potwierdzone przez Biuro Rachunkowe lub zaświadczenie z Urzędu Skarbowego,
- aktualne zaświadczenie o zawieszeniu działalności gospodarczej.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej:
- oświadczenie o uzyskanych dochodach zapisane w deklaracji o wysokości dochodów
Osoby prowadzące gospodarstwo rolne:
- zaświadczenie właściwego organu gminy potwierdzające dochód z posiadanego przez wnioskodawcę gospodarstwa rolnego wyliczony na hektar przeliczeniowy
Osoby bezrobotne:
- zaświadczenie o wysokości świadczeń wypłacanych przez Powiatowy Urząd Pracy (z uwzględnieniem składki zdrowotnej), osoby niezarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy, jako poszukujący pracy - wymagane jest złożenia stosownego oświadczenia
Osoby uczące się:
- zaświadczenie o wysokości płatnych praktyk ze szkół zawodowych,
- zaświadczenie o kontynuacji nauki na studiach wyższych i o wysokości ewentualnego stypendium naukowego i/lub socjalnego wystawione przez dziekanat uczelni.
Emeryci/renciści:
- dowody wypłat emerytury/renty i ostatnia decyzja emerytalna/rentowa,
- zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych potwierdzające wysokość świadczeń otrzymanych w poszczególnych miesiącach uwzględniające kwoty brutto, netto, potrącenia i dodatki.
Osoby otrzymujące alimenty:
- wyrok sądu zasądzający alimenty na członka rodziny,
- zaświadczenie komornika o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów zasądzonych wyrokiem sądu, a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów lub przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące faktyczną wysokość otrzymanych alimentów,
- ugoda/wydruk przelewów w przypadku tzw. alimentów dobrowolnych.
Osoby niepełnosprawne:
- orzeczenie o niepełnosprawności, z którego wynika, że osoba niepełnosprawna wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
Osoby pobierające świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego:
- zaświadczenie o przyznanych świadczeniach rodzinnych i alimentacyjnych (karta zaplanowanych i zrealizowanych świadczeń osoby).