Aktualności

Wszystkie aktualności

Obowiązek dokonywania wpłat na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych

Zgodnie z ustawą z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno–spożywczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1496), utworzono 10 odrębnych funduszy promocji:

  • Fundusz Promocji Mleka;
  • Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego;
  • Fundusz Promocji Mięsa Wołowego;
  • Fundusz Promocji Mięsa Końskiego;
  • Fundusz Promocji Mięsa Owczego;
  • Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych;
  • Fundusz Promocji Owoców i Warzyw;
  • Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego;
  • Fundusz Promocji Ryb;
  • Fundusz Promocji Roślin Oleistych (wprowadzony z dniem 1 sierpnia 2019 r.).

Fundusze promocji zostały utworzone w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia oraz promocji produktów rolno-spożywczych. Każdy fundusz jest zarządzany przez komisję zarządzającą składającą się z 9 członków (3 przetwórców produktów rolnych właściwych dla danego funduszu, 5 producentów oraz 1 przedstawiciela izb rolniczych.). Kadencja członków komisji zarządzających trwa 4 lata.

Do kompetencji komisji zarządzających należy:

  • reprezentowanie interesów branż, których dotyczą fundusze promocji, wobec ministra właściwego do spraw rynków rolnych, innych organów administracji publicznej w zakresie zarządzania funduszem promocji właściwym dla danej branży;
  • ustalanie zasad gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu promocji określających przede wszystkim szczegółowe warunki i tryb przedkładania propozycji programów oraz działań;
  • opracowywanie planu finansowego funduszu;
  • sporządzanie sprawozdania rzeczowego funduszu;
  • uchwalanie regulaminu danej komisji;
  • opracowywanie strategii promocji dla branż, których dotyczą fundusze promocji;
  • przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych: regulaminu danej komisji, zasad gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu promocji i planów finansowych danego funduszu promocji w zakresie realizacji celów, sprawozdania rzeczowego i sprawozdania z wykonania planu finansowego funduszy promocji, strategii promocji opracowanej dla branży.

Z mocy ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych zgodnie z art. 3 ust. 3 i art. 6 ust. 1 pkt 2 przedsiębiorcy w terminie do 25 dnia po zakończeniu kwartału są zobowiązani do naliczenia, pobrania i dokonania wpłaty na fundusze promocji oraz do złożenia do Dyrektora Generalnego KOWR za pośrednictwem Oddziału Terenowego KOWR właściwego terytorialnie dla siedziby przedsiębiorcy deklaracji wpłaty na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 i 2a ustawy wpłaty dokonywane są przez zobowiązane podmioty od towarów wykazanych w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie szczegółowego wykazu towarów, od których są naliczane, pobierane, przekazywane i wpłacane wpłaty na fundusze promocji produktów rolno – spożywczych. Wysokość wpłat stanowi 0,1% wartości netto towarów (będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) na Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, Fundusz Promocji Mięsa Końskiego, Fundusz Promocji Mięsa Owczego, Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, Fundusz Promocji Owoców i Warzyw, Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego, Fundusz Promocji Ryb, natomiast w przypadku Funduszu Promocji Roślin Oleistych jest to 0,2% wartości towarów (będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 43), środki finansowe funduszy promocji służące realizacji celów, o których mowa w art. 2 ust. 1, mogą zostać przeznaczone na:

  • finansowanie lub współfinansowanie programów promocyjnych informacyjnych;
  • współfinansowanie działań promocyjnych informacyjnych kwalifikujących się do uzyskania na ich realizację wsparcia ze środków Unii Europejskiej;
  • udzielanie wsparcia finansowego na realizację zadań określonych w art.2 ust.2 pkt1 lit. e, g i h, pkt 2 lit. e–g, pkt 3 lit. e–g, pkt 4 lit. e–g, pkt 5 lit .e–g, pkt 6 lit. e–g, pkt 7 lit. e–g, pkt 8 lit. e–g, pkt 9 lit. e–g oraz pkt 10 lit. e–g

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, gospodarka finansowa każdego z funduszy promocji jest prowadzona na podstawie:

Szczegóły na stronie: https://erolnik.gov.pl/

Liczba odsłon: 181
Metryka dokumentu:
data wytworzenia informacji 2024-08-28
opublikował Tomasz Sitek
stanowisko Administrator
data publikacji 2024-08-28 11:20
data ostatniej aktualizacji 2024-08-28 11:32
aktualizacja dokonana przez Tomasz Sitek

Data zmiany Zmodyfikował Czynność
2024-08-28 11:32 Tomasz Sitek publikacja treści