Aktualności

Wszystkie aktualności

Uwaga na telefoniczne próby wyłudzania danych

W ostatnim kwartale odnotowano ponad 1800 prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 598 tys. zł. Skala nieraportowanych ataków oszustów jest wielokrotnie większa. Przestępcy dzwonią z numerów telefonu, które wyświetlają się jak prawdziwy numer wiarygodniej instytucji, np. znanego dostawcy usług lub banku. Ofiarą takiej manipulacji socjotechnicznej może paść każdy.

Eksperci BIK obserwują aktywność telefoniczną oszustów podszywających się pod różne instytucje zaufania publicznego i znane firmy. Cel działań złodziei jest jeden – bezprawne przejęcie danych personalnych, które są przepustką do uzyskania korzyści finansowych. Przestępcy działają lawinowo, bo kiedy już zdobędą czyjeś dane, potrafią w ciągu jednego dnia zaciągnąć na tę osobę nawet kilkadziesiąt pożyczek. Wykorzystują najnowsze technologie i metody socjotechniczne. Należy do nich metoda telefoniczna w której podszywają się pod prawdziwe organizacje i firmy. Złodzieje wykorzystują narzędzia umożliwiające wykonanie połączenia telefonicznego z wyświetleniem faktycznego numeru wiarygodniej instytucji. Dzwonią do przypadkowych osób, najczęściej ofiar wycieków danych. Oszuści podczas rozmowy brzmią bardzo profesjonalnie, stosując element zaskoczenia, wykorzystują ludzką naiwność lub nieuwagę.

Uważaj na oszukańcze telefony - ważne rady, jak nie dać się oszukać:

  1. Nigdy nie kontynuuj podejrzanych rozmów - jeśli masz obawę co do wiarygodności osoby, która dzwoni – natychmiast rozłącz się.
  2. Pamiętaj: pracownik BIK, Związku Banków Polskich, Twojego banku NIGDY nie pyta się o login i hasło do logowania na Twoje konto w banku, nie prosi o pełny numer Twojej karty, jej daty ważności oraz kod CVV2/CVC2, ani nie namawia do zainstalowania aplikacji na Twoim komputerze lub smartfonie.
  3. Nie potwierdzaj operacji, których sam nie zlecasz albo których do końca nie rozumiesz.
  4. Nie oddzwaniaj odruchowo na nieznany numer – to niebezpieczeństwo przekierowania do krajów egzotycznych - za takie połączenie nasz operator komórkowy pobierze podwyższoną opłatę.
  5. Miej włączone Alerty BIK – ostrzeżenia sms, które otrzymasz, gdy ktoś na Twoje dane zaciąga kredyt, pożyczkę, zawiera umowę z operatorem telekomunikacyjnym, dokonuje zakupów na raty.

Działaj ostrożnie i rozsądnie - Twoje zachowanie ma wpływ na bezpieczeństwo Twoich danych i Twoich pieniędzy.

Biuro Informacji Kredytowej jest inicjatorem programu edukacyjnego Nowoczesne Zarządzanie Biznesem i partnerem w module "Zarządzanie ryzykiem finansowym w biznesie i życiu osobistym".

Liczba odsłon: 619
Metryka dokumentu:
data wytworzenia informacji 2022-11-09
opublikował Tomasz Sitek
stanowisko Administrator
data publikacji 2022-11-09 12:19
data ostatniej aktualizacji
aktualizacja dokonana przez

Data zmiany Zmodyfikował Czynność