W ostatnim kwartale odnotowano ponad 1800 prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 598 tys. zł. Skala nieraportowanych ataków oszustów jest wielokrotnie większa. Przestępcy dzwonią z numerów telefonu, które wyświetlają się jak prawdziwy numer wiarygodniej instytucji, np. znanego dostawcy usług lub banku. Ofiarą takiej manipulacji socjotechnicznej może paść każdy.
Eksperci BIK obserwują aktywność telefoniczną oszustów podszywających się pod różne instytucje zaufania publicznego i znane firmy. Cel działań złodziei jest jeden – bezprawne przejęcie danych personalnych, które są przepustką do uzyskania korzyści finansowych. Przestępcy działają lawinowo, bo kiedy już zdobędą czyjeś dane, potrafią w ciągu jednego dnia zaciągnąć na tę osobę nawet kilkadziesiąt pożyczek. Wykorzystują najnowsze technologie i metody socjotechniczne. Należy do nich metoda telefoniczna w której podszywają się pod prawdziwe organizacje i firmy. Złodzieje wykorzystują narzędzia umożliwiające wykonanie połączenia telefonicznego z wyświetleniem faktycznego numeru wiarygodniej instytucji. Dzwonią do przypadkowych osób, najczęściej ofiar wycieków danych. Oszuści podczas rozmowy brzmią bardzo profesjonalnie, stosując element zaskoczenia, wykorzystują ludzką naiwność lub nieuwagę.
Uważaj na oszukańcze telefony - ważne rady, jak nie dać się oszukać:
Działaj ostrożnie i rozsądnie - Twoje zachowanie ma wpływ na bezpieczeństwo Twoich danych i Twoich pieniędzy.
Biuro Informacji Kredytowej jest inicjatorem programu edukacyjnego Nowoczesne Zarządzanie Biznesem i partnerem w module "Zarządzanie ryzykiem finansowym w biznesie i życiu osobistym".
data wytworzenia informacji | 2022-11-09 |
---|---|
opublikował | Tomasz Sitek |
stanowisko | Administrator |
data publikacji | 2022-11-09 12:19 |
data ostatniej aktualizacji | |
aktualizacja dokonana przez |
Data zmiany | Zmodyfikował | Czynność |
---|